søndag 5. juli 2009

Canon PowerShot A480, review

En kort konklusjon.

Kameraet er mottat og testet.

Det er kjappere i mekanikken og har mye bedre menyer enn den gamle IXUS-en, men det er relativt klumpete og plastikken kjennes spinkel. Det er til gjengjeld lett, og kanskje er det laget av hardplast. Det passer ganske bra i hånda og knappene, bortsett fra av/på-knappen, er ok plassert. Softwaren som medfølger (det fulgte med to cd-er) gikk rett i søpla, da det er ment for windows og mac -og derfor helt uinteressant. Jeg har dessuten prøvd software fra Canon før, og føler ikke for å innstallere noe derfra igjen.

Kameraet har en feil. En alvorlig feil: Det lagrer filmene i AVI, som er et bortkasta format. Filmer skal lagres i MPEG. Skulle det finnes en innstilling for å lagre filmene i MPEG, er jeg storfornøyd med kameraet. Men AVI??? Er det mulig av Canon å være så forb**** korttenkt? IXUS-en lagret i MPEG... YouTube krever MPEG-format.

I ettertid er det lett å si at jeg burde sjekket bedre, men noen ting er å ta for selvfølge: Bilder lagres enten i RAW eller JPEG - filmer lagres i MPEG. Når det gjelder kompaktkamera, og kamera til forbrukermarkedet generelt, er ikke dette et emne for diskusjon.


Kameraet kunne vært et kupp, men fordi det lagrer filmene i AVI kan jeg ikke på noen måte anbefale dette kameraet videre. Styr unna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kjøpte nettop dette kameraet i dag selv, og selv om bloggen er gammel, så var posten din høy på listen på google når jeg søkte etter navnet på kameraet.

Så ville bare kommentere for eventuelle fremtidige lesere at AVI er ikke noe problem. Bare google "avi mpeg converter" så finnes det nok tonnevis av gratis programmmer som kan konvertere video-filene dine. AVI tar også mindre plass, og vil være en fordel dersom du er hjemmefra og filmer en del.

Unknown sa...

Takk for tipset om AVI/MPEG-converter. Mange kan ha glede av den.

Jeg fant forresten ut at også IXUS lagret i AVI-formatet, men med ixus gikk det å laste filmene opp på youtube. Med dette kameraet får jeg feilmelding. Jeg har også rukket å bli bedre kjent med kameraet siden jeg kjøpte det, og de manuelle innstillingsmulighetene er er gode i forhold til prisen.

Nestegang vil jeg likevel kjøpe et kamera som lagrer i MPEG.