fredag 16. juli 2010

Lita jente hører på Mozart


2 kommentarer:

Arvid sa...

Stakkars jente! Blir indoktrinert helt fra starten!! (He,he). På den annen side er det ikke dumt. I en ferdigskrevet post som enda ikke er publisert, kommer jeg litt inn på dette i en "tilgrensende" form. (Altfor få foreldre/lærere har evnen til å se barnas gudegitte gaver/talenter, og gi barnet mulighet til å utvikle disse.)

Unknown sa...

Ja...Når det gjelder skoler og institusjoner så er mitt inntrykk at de prøver å forme mennesker til å passe inn i bokser, og det er bare de målbare egenskapene som teller.

Målet med utdanning er å forme gode arbeidere, ikke fremheve personlige egenskaper. Jeg mener ikke med dette at skolen er "dum", men den er tilpasset et industrialisert samfunn. På godt og vondt, selvfølgelig.

Hvis man ser på de som er blitt økonomisk rike så har mange til felles at de hoppet av skolen på et tidlig tidspunkt, og de kjennetegnes bl.a. ved at de er målrettede og villig til å jobbe hardt for å nå målet.
Det er ca 3% av de som prøver som når målene sine. De andre gir opp på for tidlig stadium.
...For å være blant de 3% som når målene sine må man også tørre å tape og man må tørre å gjøre feil. Skolen f.eks., straffer de som gjør feil. Elever og studenter får en innarbeidet holdning at alt må gjøres rett med en gang, ellers er det ikke vits i å gjøre.

Nå er det sånn....at en positiv side med skole og utdanning er at man kan lære av andres feil -og det er mye billigere og lettere enn å gjøre alle feilene selv.

Jeg har ikke svaret, men jeg mener pr i dag at alle som går på skole bør ha en personlig oppfølging i tillegg til undervisningen på skolen. Dette kan være gjennom lokale idrettslag, foreninger, pianotimer eller hva det måtte være.

Ser forresten fram til å lese posten din om indoktrinering! Kan hende forandrer jeg mening da!?