mandag 27. september 2010

Martine svart/hvit

6 kommentarer:

Arvid sa...

Altså, nå går det muligens litt i surr for meg her, men hvis jeg ikke har regnet feil er dattera di nå ca 3 mnd gammel. Jeg er IKKE imponert over ANTALL bilder publisert! Altfor få! MEN de som er publisert synes OK. Som Vernepleier med gode eksamenskarakterer (riktignok uten jobb) har jeg registrert pkt 1: Klart Blikk. Pkt 2: Høyt hevet hode i mageleie. Det er slik vi ønsker å se de nye verdensborgere!

Når jeg først har Dem på tråden, vil jeg nevne at jeg i mine dager med små barn i huset, brukte mye ressurser på filming med den tidens populære super-8 smalfilmkamera. Disse filmer, ca 2,5 timer i total, ble overført til det mer moderne medie DVD, og ble svært populært som hovedunderholdning juleaften 25 år senere! Moralen her må bli: Ikke spar på filmen! Spesielt når barna er små! Med vennlig hilsen Arvid, the man with all the good advices! (He,he).

Unknown sa...

3 mnd i morgen, så matematikken har du kontroll på. ...Jo, det burde nok vært flere bilder. Jeg har jo også noen flere bilder, men jeg har valgt å ikke legge de ut.

Nå som høst, vinter og mørketid er på vei blir det jo ikke lettere å ta bilder, for jeg synes jo dagslys gir de beste bildene. Blitsen gir for kort lukkertid, og og uten blits blir den for lang. Martine er sjelden rolig når jeg knipser, hehe!
-Da blir bildene uklare. ...Men - jeg for forske litt med å dempe blitsen og bruke eksterne lyskilder. Da er det bare å finne tid som skal til.

Uansett har jeg skjønt hintet ditt, og jeg skal ta flere bilder så får de heller bli av ymse kvalitet.

Takk for tilbakemeldingen, og ha en fantastisk helg!

Arvid sa...

Nu skal jeg ikke lage en lang diskusjon om fotografering her, MEN hva med Blenderåpningen, da mann!
Før disse forferdelige digitalkameraer gjorde sitt inntog, var det enkelt å ha kontroll på alle parametere! Jeg tok med mitt rimelige Yashica-kamera, kjøpt for noen konfirmasjonskroner, og i kombinasjon med litt "rask" film (200-400 ASA), et utall knivskarpe fotos! Det være seg med eller uten donner og Blitz! Selv om Blitz generelt er en uting. Men i gamle dager, når blitzen var større en dagens vanlige kameraer, kunne de dyrere utgaver vinkles og f.eks. rettes mot taket for å unngå "flate" bilder! Men hemmeligheten bak de sylskarpe bilder var altså en god avveining mellom filmhastighet, blenderåpning (som bør være så liten som mulig, 11-16) og den(derav følgende) lukkerhastighet! etter at jeg skaffet meg digitalkamera, har det blitt nesten umulig å ta annet en gjennomsnittlig gode bilder! (Hvem husker eller har tid til å gå gjennom 17 menyer for å stille blenderåpningen??) Akk -ting var bedre i gamle dager - spesielt på fotografiets område... Men FILMING med digitalkameraer er en klar forbedring fra de gamle super-8 kameraer!

Unknown sa...

Blenderåpning, ja... Det er nå sånn at kameraet ikke er noe mer enn en rimlig utgave av et kompakt digitalkamera, men det har fremdeles noen finesser jeg ikke har prøvd ut.

Kompaktkameraet har blenderåpning på f/5,6 så enten blir lukkertiden blir lang eller den primitive blitsen slår seg på. Et mer avansert kamera eller speilrefleks står på ønskelista, men ... det er en del ting som skal prioriteres innen den tid.

Arvid sa...

Sorry! Da ber jeg deg glemme innlegget så lenge. Det viktigste er å få tatt mange bilder. Men når du kommer så langt og evnt skal bytte kamera - sjekk hvor enkelt det er å justere blenderåpningen.

Unknown sa...

Takk for tipsene uansett :)