søndag 24. oktober 2010

Toyota Prius

Forandringer i miljøhensyn
Selv om jeg vet bilen ikke er miljøvennlig å produsere, forstår jeg nå (i forhold til min kunnskap) hvor miljøvennlig den er å bruke.




Forbruk og miljø i bykjøring
Motoren slår seg som oftest av i lyskryss eller når farten stoppes av andre trafikale hensyn, og batteriet lader når bilen triller, bremser med fotbrems, motorbrems eller kjører for motor. Den kan også kø-kjøre på batteridrift. Det er veldig behagelig. Bilen sørger på sin måte at batteriet vedlikeholdslades, og er ikke noe man trenger å tenke på under kjøring. Det er likevel morsomt å legge opp kjøringen så batteriet lades så effektivt som mulig når anledningen byr seg, og at det lades uten at motoren starter. Dette er en treningssak.
-Når bilen triller lader den batteriet, og bilen bremser svakt. For å stoppe ladingen og la bilen trille som om den står i fri; trykk gasspedalen litt inn.
-Når giret står i B (motorbrems) bremser bilen ekstra "på giret", og batteriet lades fortere. Kjempegreit i nedoverbakker hvor fartsgrensen er lav. Cruisecontrol virker ikke når giret står i B.
-På kalde dager, når varmeapparatet står på, er det mye å hente på å resirkulere lufta istedet for å hente inn ny friskluft.
-Bruk cruisecontrol. Den er flink til å kjøre økonomisk.




De første minuttene. Småkjøring og kaldstarter trekker opp forbruket. Det samme gjør klimaanlegget om det skal jevne ut større temperaturforskjeller. For eksempel varme opp bilen i de kalde årstidene eller kjøle ned bilen i de kalde årstidene. Varmeapparatet er (tydeligvis) elektrisk, da det varmer selv om motoren ikke går.

Tomgangskjøring trekker snittforbruket opp. Veldig!
Noen få minutter på tomgang, og snitt forbruket kan forandre seg med 0,2-3-4-5 på mila. Når bilen står stille blir jo forbruket uendelig pr. mil, og når man er interessert i å holde snittforbruket lavt motiverer det til å slå av bilen når den ikke kjører.

2 kommentarer:

Arvid sa...

Absolutt en interessant teknologi! Ser frem til flere reportasjer!

Unknown sa...

Da får jeg skrive flere :)