fredag 7. januar 2011

Tåkebank i motlys

Vanskelig å ta bilde mot sola. Jeg så ingenting i søkeren (skjermen) så da ble det bare å peke med kameraet og knipse, men resultatet ble ikke helt i tråd med det gylne snitt.



lørdag 1. januar 2011

2011 - Ytringsfrihetens år

De siste månedene har vi i nyhetsmedia fått vite hva vesten egentlig mener om ytringsfriheten, og vi vet nå hva som skjer med personer som bruker den mot systemet.

Med saken Julien Assange som eksempel ser vi SYSTEMET samarbeide på det mest groteske for å kneble denne mannen. Mannen er ikke dømt for noe, han har ikke brutt loven, men han har vært med på å frigi informasjon som viser hvordan SYSTEMET fungerer på innsiden. Han har opprettet et nettsted hvor mennesker som opplever urettferdigheter eller svikt i samfunnet kan informere om dette anonymt. De kalles også whistle blowers. Whisle blowers blir som regel frøset ut av sine arbeidsplasser, og de har vanskelig for å finne nye jobber. De er svartelistet. Fordi de ytret seg mot SYSTEMET. Ofte tas problemer opp internt i organisasjoner først, men når det ikke nytter kan man enten tie om det, gå til nyhetsmedia (og bli kjendis og svartelistet) eller man kan laste opp informasjonen til Wikileaks og forbli anonym.

I 2011 vil vi nok få vite hvor langt ytringsfriheten strekker seg, og vi får nok også vite hvem den gjelder for...

torsdag 2. desember 2010

onsdag 1. desember 2010

Kald morgen på jobb


Svippet bortom Biltema og tok et bilde før første møtet i dag, ca kl. 08:20. ...14 kalde grader. Jeg trodde dette var kaldt, men det hadde vært -18 ved travbanen (Sem) og -21 i Sandefjord.

tirsdag 30. november 2010

Industribilde


11 minusgrader på Stensarmen i Tønsberg, og klokka var ca 08.45. Jeg fikk litt ledig tid, og benyttet anledningen til å ta et bilde. Bare for å fryse litt ekstra på fingrene.

lørdag 27. november 2010

En kald novemberdag

Bilder fra moloen i Fyllinga båthavn i dag, 27/11-2010. Her var det kaldt!




søndag 31. oktober 2010

søndag 24. oktober 2010

Toyota Prius

Forandringer i miljøhensyn
Selv om jeg vet bilen ikke er miljøvennlig å produsere, forstår jeg nå (i forhold til min kunnskap) hvor miljøvennlig den er å bruke.




Forbruk og miljø i bykjøring
Motoren slår seg som oftest av i lyskryss eller når farten stoppes av andre trafikale hensyn, og batteriet lader når bilen triller, bremser med fotbrems, motorbrems eller kjører for motor. Den kan også kø-kjøre på batteridrift. Det er veldig behagelig. Bilen sørger på sin måte at batteriet vedlikeholdslades, og er ikke noe man trenger å tenke på under kjøring. Det er likevel morsomt å legge opp kjøringen så batteriet lades så effektivt som mulig når anledningen byr seg, og at det lades uten at motoren starter. Dette er en treningssak.
-Når bilen triller lader den batteriet, og bilen bremser svakt. For å stoppe ladingen og la bilen trille som om den står i fri; trykk gasspedalen litt inn.
-Når giret står i B (motorbrems) bremser bilen ekstra "på giret", og batteriet lades fortere. Kjempegreit i nedoverbakker hvor fartsgrensen er lav. Cruisecontrol virker ikke når giret står i B.
-På kalde dager, når varmeapparatet står på, er det mye å hente på å resirkulere lufta istedet for å hente inn ny friskluft.
-Bruk cruisecontrol. Den er flink til å kjøre økonomisk.




De første minuttene. Småkjøring og kaldstarter trekker opp forbruket. Det samme gjør klimaanlegget om det skal jevne ut større temperaturforskjeller. For eksempel varme opp bilen i de kalde årstidene eller kjøle ned bilen i de kalde årstidene. Varmeapparatet er (tydeligvis) elektrisk, da det varmer selv om motoren ikke går.

Tomgangskjøring trekker snittforbruket opp. Veldig!
Noen få minutter på tomgang, og snitt forbruket kan forandre seg med 0,2-3-4-5 på mila. Når bilen står stille blir jo forbruket uendelig pr. mil, og når man er interessert i å holde snittforbruket lavt motiverer det til å slå av bilen når den ikke kjører.

søndag 17. oktober 2010

Ford Explorer selges

Nå er Forden lagt ut på finn.no til en, etter min mening, lav pris. Pga. ny jobb har vi investert i ny bil, en Toyota Prius, noe jeg trodde jeg aldri kom til å kjøre eller langgt mindre kjøpe (ref. tidligere bloggpost). Hittil er vi fornøyde med Priusen, men vi får se om den dekker vårt behov over tid. Mer om Priusen etterhvert.

Link til annonse


Redigert: Det tok ca 2 timer fra annonsen ble lagt ut til bilen var besiktiget, prøvekjørt og solgt. Jeg får sette prisen litt høyere neste gang.

lørdag 16. oktober 2010

Martine i bilen sin

Martine i Priusen. Pappa oppe til venstre...