mandag 19. januar 2009

Noen bilbilder

Er desverre belastet med interessen for bil, og det er som kjent kriminelt...
Bilen vår er praktisk på mange måter. Med et relativt høyt bensiforbruk blir den med få unntak brukt kun til nyttekjøring, og det frister heller ikke å tråkke så hardt på gassen.




SUV'er får mye kjeft for å være miljøfiendlige, men de er for det første bygd med tradisjonelle materialer (ikke legeringer), de er solide og har høy bakkeklaring så de ikke går i stykker av å bli brukt på norske veier som finnes bl.a. i midt-telemark og Mellom-Keisemark/Torggata i Horten. Vi bor i Horten...




De er dessuten ypperlige til å frakte byggevarer og flyttelass med. Ideelt for nyetablerte og alle som har hus eller hytte å pusse opp. Dessuten får vi plass til seilene til Kosmix i bilen. Hva ville dette kostet om vi skulle brukt drosjer og leiebiler??

Kunne godt tenkt oss å ha en liten bil for små ærend, men det frister ikke med ca 3000,- i året i årsavgift i tillegg til 10-20.000,- i omregistrering for å få lov til å kjøpe bil. Ei månedslønn i avgifter! Helt sprøtt. Drit og dra!




Bilen vi har nå, har vi hatt noen år. Husker ikke sikkert, men tror jeg kjøpte den høsten 2001/vinteren 2002. Da hadde den gått 75.000, og nå runder den 130.000. Ikke så langt for en 1995-modell.

Bilen er en Ford Explorer 4.0. Den har 4-liter V6 bensinmotor, og jeg leser litt forskjellig rundt omkring når det gjelder antall hk. Har sett ifra 150 til 165hk, og dreiemomentet er, hvis jeg husker rett, ca 380Nm. Bilen har lavgir, og da kan den kjøre i opp til ca 20-25mk/t. Da er den traktor. Normalt har den bakhjulstrekk, men har en vribryter på dashbordet for å aktivere 4-hjulstrekk. Jeg er litt usikker på det jeg skriver nå, men det er sånn jeg har forstått det: Med 4WD aktiveres centerdiff hvis hastigheten mellom for- og bakaksel blir forskjellig, og for- og bakaksel er det viskoseclutch. Viskoseclutshene er veldig kurante, da det tillater å kjøre med 4WD aktivert på all slags føre.




Bilen er ypperlig på vinterføre. Vi kjører med helårsdekk, og er fornøyd med det. Kunne godt tenkt oss noen piggfrie vinterdekk, men med så få snødager vi har her så er det ikke veldig viktig. Dekkene vi har nå er BF Goodrich All-terrain 31-10.50-15 (tilsvarer 255/75-15), og er høyeste dekk som er tillatt ihh til vognkortet. Maks bredde er 265 (265/70-15). De har rullet ca 40.000 km, og er knapt slitt. De graver seg gjennom løssnø og brøytekanter, men veigrep og bremselengde på glatt vei er ikke imponerende. Det går likevel bra så lenge vi kjører etter forholdene.

Ingen kommentarer: