søndag 8. mars 2009

Mer om bilen: 4WD og vinterføre (Ford Explorer)

Denne vinteren har jeg klart å gjøre meg noen flere erfaringer om bilens 4-hjulsrtekksystem.

Det som står skrevet i forrige avsnitt om bilen viser seg å være feil på mange områder.

Senterdiffen
Senterdiffen låser elektronisk. Det er ikke nytt, men tidligere trodde jeg at fremjhlene ville spinne ved hastighetsforskjell på fram- og bakaksel. Det er ikke tilfelle. Når 4wd er innkoblet så snurrer framhjulene sammen med bakhjulene uansett.

Fremhjulene
Hvis begge fremhjulene har likt grep (blank is i dette eksempelet) og peker rett fram snurrer begge hjulene, men hvis bilen svinger overføres alle kreftene til et av hjulene - og det skjer fort. Det er nok derfor det kan være skummelt å kjøre med 4wd innkoblet på glatta. Jeg husker ikke i farta om det er det innerste eller ytterste hjulet som får kreftene når bilen svinger.

Bakhjulene
I følge det jeg har lest om bilen, så hskulle den ha diff-sperre når 4wd low var innkoblet. Det er ikke tilfelle. Bilen har ikke sperre på bakakselen (ARB air lock bak er noe jeg ønsker meg nå), men begge hjulene har like mye krefter så lenge de har likt grep.

Lavgir
Lavgir har ingen hensikt på vinterføre. Lavgir er fordel i mer ekstrem terrengkjøring og for å trekke tungt lass. På vinterføre er det fordel at bilen er så svak som mulig, for å kjøre uten hjulspinn. Med lavgir innkoblet begynner hjulene å spinne garantert.

Hva er tingen på vinterføre?
Jo, delte krefter mellom for og bakaksel og 100% sperre på bakakselen. Uten sperre på bakakselen vil bilen få hjulspinn om ett av bakhjulene kommer i kontakt med is. For de fleste er det lite aktuelt med 100% sperre på front-diffen, for med 100% sperre innkoblet foran kan ikke bilen svinge. NB! 100% sperre må bare brukes på glatt føre.

Ikke kjør fort på vinterføre med 4wd innkoblet hvis du ikke har myk kraftoverføring i front-diffen.

Ingen kommentarer: